"La gent d’un poble i les seues festes"
Raül Botella

Abril/Mayo 2011

Raül Botella va nàixer a Alcoi el 1976. L’any que la ciutat va celebrar el setè centenari de l’aparició de Sant Jordi. Fet que  – com poden veure – va tindre una certa influència en la seua obra. Tot i que dibuixava i pintava des de la infantesa, va ser a l’institut on és va revelar com un caricaturista excepcional i molt productiu. Només arribar, en unes setmanes, ja havia retratat tot el claustre de professors. La qual cosa li va fer guanyar gran popularitat entre l’alumnat però el va a obligar a freqüentar les aules els mesos de setembre.

En acabar la secundaria, que va cursar amb molt d’interès – de fet va repetir alguns cursos per no passar res per alt – va ingressar a la Facultat de Belles Arts ‘Sant Carles’ de València on l’any 2002 es va llicenciar en dibuix i pintura després d’haver gaudit d’una beca Erasmus o d’un any de vacances a Torino.

Poc després es va instal·lar a Alcoi iniciant una activitat constant relacionada amb tot el que tenia a veure amb el món de la pintura. Com per exemple la cartellística. Raül ha dibuixat el cartell de l’estiu festiu, el de les 24 hores esportives, l’any passat va ser un dels artistes escollits pel periòdic CIUDAD per a la sèrie de deu cartells sobre la Cavalcada dels Reis Mags i seu serà el cartell que – enguany – s’encarregue d’anunciar la Mostra de Teatre.

Amb altres amics – coratjosos i il·lusionats com ell – va muntar ‘La Nòmada’. Una galeria al centre d’Alcoi que va néixer amb vocació de dinamitzar l’ambient artístic de la ciutat i que, malgrat això, va sobreviure un parell d’anys.

Ha col·laborat amb el món del teatre fent dissenys, attrezzos i altres elements escenogràfics per a grups com ‘Fum de canyot’ o ‘La Dependent’. També  ha produït una interessant obra pròpia, que ha exposat en pubs, bars, llocs d’oci en general i, fins i tot, en sales d’exposició. Com ara és el cas.

I ha fet nombrosos treballs per al món de la il·lustració, destacant entre ells el còmic ‘Missió a Mart’ on planteja en clau d’humor una hipotètica expedició alcoiana a Mart per preservar les essències de l’alcoiania.

Precisament eixe és el leitmotiv de la pintura de Raül: el seu poble, la seua gent i la Festa al voltant de la qual gira tot. El que passa es que ell, a diferència d’altres pintors de la Cort Municipal – que tracten aquestos temes de manera farragosa en la forma i en el fons – ens ofereix una proposta ben distinta.

Començant per la seua manera de fer. Una tècnica en aparença senzilla, cosina germana del còmic, divertida, amb un puntet de mala llet i una intuïció especial per a la llum i els enquadraments. La qual cosa crea un estètica original i familiar alhora. Un estil peculiar que fa els seus quadres distints i perfectament distingibles. Però això tot i ser important no és el més important.

El més destacable és el punt de vista. Eixa mirada que dona més importància a les persones que als personatges, als espectadors que a l’espectacle, al llocs de diversió que als de devoció i als objectes que als símbols.

A més les seues pintures no es conformen amb ensenyar-nos coses, volen contar-nos-les. Són com relats en imatges o com tebeos sense paraules que ens expliquen histories quotidianes dites amb intenció i gràcia. Realisme brut, però simpàtic. Una bona mostra d’aquest hiperrealisme divertit és ‘Marquitos’ l’homenatge del artista a la versió alcoiana de l’OpenCor.

Dit d’una altra manera Raül Botella amb la seua pintura en general i amb aquesta exposició en particular ha fet com Prometeu – aquell tità que va robar el foc sagrat dels deus i el va lliurar als homes. Ha agafat les cases i carrers d’Alcoi, els seus personatges anònims i la seua festa – que uns quants guarden en un santa santorum des d’on ens diuen a la resta com, quan, qui, i de què manera hem de gaudir d’ella – l’ha furtada i l’ha posat a l’abast de tothom amb el propòsit que realment siga festa i siga nostra, de tots.

Pep Jordà