De la mar a la terra

De la mar a la terra és un treball de recerca i d’investigació etnològica que naix com un repte personal de l’autor per a recopilar la informació sobre fongs, fauna i flora que es troba en la memòria, els costums i els sabers dels habitants d’Altea i la Marina Baixa: un territori encisador que va plantar la llavor de la curiositat i l’estima des que l’autor visitara aquestes terres per primera vegada. Aprofundeix, per tant, en un coneixement basat en les seues vivències, sobretot durant el temps que va residir a Altea, on es va aproximar a la seua gent i la seua cultura.

Amb la inestimable i altruista col·laboració per part d’amics i coneguts, en aquest llibre es desenvolupa una aproximació als diferents usos que s’han fet servir per als animals, les plantes i els fongs que són presents al terme d’Altea, tot posant en relleu el seu elevat valor cultural.

Estem, per tant, davant d’un patrimoni etnològic d’una importància incalculable, i d’un coneixement i un ús de la llengua que naix de la relació entre la vida d’aquests habitants i el seu entorn, que va de la mar a la terra: per això el títol d’aquesta obra, que abraça nombrosos camps, com són la pesca, la caça, l’ornitologia, la botànica, la gastronomia, la meteorologia, el paisatge, etc.

Es tracta d’usos que en alguns casos han desaparegut, però que cal preservar perquè formen part de les tradicions i les identitats dels nostres avantpassats. Així, la intenció de l’autor va ser arreplegar i escriure gran part d’aquests costums per tal que no queden en oblit i les noves generacions en puguen tindre també coneixement per a gaudir-los.